FANDOM

Er zijn verschillende facties en groeperingen actief in de wereld van Termia, elk met hun eigen doelen en manieren om deze te bereiken. Een overzicht!

De Groene Hand / The Green Hand

De oudste nog bestaande factie in de wereld (althans, voor zover we weten), deze groep stamt uit het jaar -3918 en is begonnen als klein groepje Elves die voor het eerst contact maakten met Mensen en de meest magisch gevoelige types onder hen inlijfden in het aanbidden van de natuurgod/entiteit Grynnhaend. De Groene Hand dook in de jaren erna voornamelijk op bij incidenten waar onnatuurlijke krachten de stabiliteit van de wereld bedreigden.

Deze factie is echter niet te bestempelen als 'goed', en heeft door de jaren heen ook aan de wieg gestaan van problematische situaties. Het meest recente voorbeeld hiervan is het aanbidden van het wezen Memmoroth in de riolen van Termia in 1480.

De doelen van de Groene Hand zijn moeilijk in te schatten en alleen duidelijk voor insiders. De leider van deze factie, de mysterieuze witte Tiefling Palm, zou zich de laatste tijd ergens op zee begeven.

Het 4e College

Kennis is macht, en het 4e College benadert dit concept op een afwijkende manier; door te zorgen dat anderen zo min mogelijk kennis over hen verzamelen. De oorsprong van deze groep ligt in eerdere (mislukte) pogingen om een door Mensen geleid centrum van magische kennis op te bouwen. In 1388 is de vierde incarnatie hiervan opgericht, en sinds de eerste dag opereert deze factie in het grootste geheim. Sterker nog; niemand weet vanuit welke locatie deze groepering opereert, wie de leiders zijn, en wat hun doelen zijn. Er lijkt vooral activiteit in en rond Termia plaats te vinden, en veel observatie en communicatie vindt plaats via imps die doorgaans moeilijk te volgen zijn.

De meningen zijn verdeeld over de vraag of het 4e College een goed- of kwaadaardige factie is. De gemiddelde inwoner van Termia merkt weinig van deze factie, al heeft een in 1482 ontstane schaduwoorlog met het lokale Thieves' Guild aangetoond dat het College niets halfslachtig doet. Het bijna volledig uitroeien van het Guild met een magische val is hier het meest recente voorbeeld van. Daarnaast zijn er geruchten dat deze factie experimenten met een jonge Beholder uit heeft gevoerd in de stad zelf, wat op een gewelddadige manier eindigde.

The Undone

Gerechtigheid boven alles, dat beschrijft de Undone in een notendop. Deze relatief recente factie maakte in de zuidelijke Mensen-provincies al snel een naam voor zichzelf door hun werkwijze; doelgericht handelen, waarbij grof geweld de standaard is. Alles met als doel om gerechtigheid te brengen waar dat voor lokale wettelijke instanties niet mogelijk of wenselijk is. The Undone zijn gericht op het uitroeien van corruptie en onderdrukking en bereikt dit deels vanuit de schaduwen, deels door onsubtiele asskickery. Voor de Undone is boetedoening mogelijk, maar allerminst gemakkelijk en niet snel geaccepteerd.

Deze factie bestaat voor zo'n 60% uit Mensen, en aardig wat van hen zijn aanhangers van Aurin. De groep wordt geleid door een aantal Lords die hun agenten in het veld aansturen met missies/doelen. Meestal een naam van een persoon, die kort daarna de woede van de Undone zal voelen. Hoe de doelen gekozen worden is voor buitenstaanders niet bekend. Het bestaan van deze factie maakt bepaalde (corrupte) nobelen en leiders ongemakkelijk, en het idee dat een groep zwaarbepantserde leden van deze factie plots aan de deur kan staan maakt hen vrij nerveus.

Attestors

Het meest noordelijke bergachtige grensgebied van het Menselijke rijk heeft een onrustige en gewelddadige historie. De eerste (wanhopige of dappere) settlers die rond het jaar 800 in dit gebied neerstrijken voeren lange tijd strijd tegen de harpies, Ogres, en dodelijke wezens in de vele tunnels tot de ontstane nederzettingen zich veilig gingen voelen. In de decennia erna zijn meer forten, kloosters en fortificaties in de bergketen gebouwd. Deze regio wordt tegenwoordig Hirrenval genoemd.

Een door vampiers gestartte periode van onderdrukking en terreur leidt tot het ontstaan van de Attestors, een groep Gnomes en Mensen die de toename van het aantal undead bij de bron willen aanpakken en zich specialiseerden op undead slaying. Dankzij de tussenkomst van een leger Elf magic users wisten de Attestors de meeste Vampiers te vernietigen, maar in de decennia daarna bleven geruchten over bloeddorstige wezens in de bergpassen terugkeren.

Als een gigantische zwerm van undead in 1445 de Necropolis verlaat, worden ook de bergdorpen in Hirrenval belegerd. Dankzij de kennis en ervaring van de Attestors blijft deze regio de grootste ellende bespaard. Het was hun bijdrage in de overige veldslagen tot de laatste confrontatie in Tolver Pass die uiteindelijk het tij heeft gekeerd.

Tegenwoordig zijn de Attestors verspreid over een groter gebied, alert op tekenen van undead activiteit. Leiderschap wisselt steeds, wat samenhangt met de kortere levensverwachting van een Attestor...