FANDOM

De wereld van Termia kent een aantal goden die door de verschillende 'civilised' volkeren worden aanbeden. De namen of het uiterlijk van de goden kan per volk iets wisselen; zo zal veel Dwergen-kunst Selenia afbeelden met een lange, haast lichtgevende baard, Gnomes zien Beylissia doorgaans als een wezen van rook, etc. De essentie van de goden en waar ze voor staan wijkt per volk niet echt af.

Hoe de goden zijn ontstaan is een verhaal dat per volk lijkt te verschillen. Elfen geloven dat alle goden zijn voortgekomen uit het woeste natuur-wezen Grynnhaend, en de Druïden van de cult De Groene Hand dragen dit tegenwoordig nog steeds uit (en zijn daarmee ook geen fan van de 'huidige' goden). Volgens de Mensen waren ze samen met henzelf ontstaan. En Dwergen vinden weer dat de goden oorspronkelijk alleen hen als onderdanen wilden en dat andere rassen het aanbidden van hen hebben afgekeken. Er is hoe dan ook geen 'officiële' verklaring voor wat de goden nou zijn, of ze ook écht goden zijn, en waar ze vandaan komen.

Selenia Edit

Godin van licht, genezing, geboorte, inzicht, lucht. Selenia wordt gezien als een 'goede' entiteit, die zwakkeren beschermt en leven brengt waar het eerst ontbrak. Dit is volgens kenners een wat te positief beeld, en er zijn situaties geweest waarbij volgers van Selenia in haar naam nare daden hebben uitgevoerd die vanuit hun perspectief juist 'goed' waren.

Beylissia Edit

Godin van de nacht, rijkdom, jacht, passie, aarde. Beylissia wordt altijd als 'neutraal' gezien, een mix tussen de onpartijdigheid (en soms wreedheid) van de natuur en de basale impulsen van de 'ontwikkelde' rassen. Haar motieven zijn voor buitenstaanders óf heel mysterieus óf opvallend eenvoudig. Haar volgers hoeven geen complexe rituelen te leren of uitgebreide offers te brengen. Ze lijkt plezier te halen uit plezier (en soms ellende) van anderen. Enige tijd geleden leek Beylissia geen gebeden meer te verhoren, dit lijkt de laatste jaren weer hersteld te zijn.

Aurin Edit

God van strijd, gerechtigheid, bouwers, stormen, vuur. Aurin omvat de positieve en negatieve aspecten van conflicten en strijd. De meest felle veldslagen vonden plaats tussen verschillende groepen die allen Aurin volgden. De grootste tempels en standbeelden zijn doorgaans ook ter ere van Aurin. Grote natuurrampen, zeker als er veel slachtoffers bij vallen, worden meestal ook aan hem toebedeeld.

Irius Edit

God van dood, alchemie, geheimen, legenden, ijs. Ook al is Irius' bestaan nauw verwoven met de dood is hij geen 'negatieve' god. Hij omarmt meer het concept zonder een emotionele lading er bij. Dingen vergaan nu eenmaal. Volgers van Irius zijn sober maar realistisch over hun sterfelijkheid. De geheimen die Irius zou bezitten over het omzeilen van de dood is tegelijkertijd een moeilijk weerstaanbare verleiding. Hiermee is meer dan eens een lich ontstaan uit een nieuwsgierige zoeker naar kennis.

 ??? Edit

Geruchten over het bestaan van een vijfde of zelfs meerdere goden zijn even oud als de meeste samenlevingen. Enkele van de oudste legenden en liederen refereren soms naar een god(in) van creativiteit en/of muziek. De eerste Elfen die contact legden met mensen predikten het volgen van de oer-natuur-spirit Grynnhaend. En andere 'ontwikkelde' volkeren als Orcs, Ogres en Dragonborn hebben weer eigen pantheons of typen wezens die ze aanbidden.