FANDOM

Het eeuwenoude boekwerk is samengesteld door een monniken-orde die tegenwoordig niet meer bestaat; de 'Glorieuze Broeders In Schaduwen'. Het bevat beschrijvingen van gebeurtenissen uit het verste verleden, de dagen dat de Goden nog op de wereld rondliepen en de wereld beïnvloedden, tot gebeurtenissen die voor jullie meer dan 2000 jaar terug plaatsvonden.

De taal waar het boek in geschreven is, is geopenbaard aan de Broeders in visioenen van Goddelijke Puurheid. Visioenen waarin de Goden in een vernieuwde vorm terugkeren naar de wereld om deze naar een hoger niveau te tillen. De taal heeft bijzonder veel weg van een demonische manier van communiceren.

Alle losse beschrijvingen, verwijzingen en concrete brokken informatie weet je uiteindelijk in een begrijpelijke context te plaatsen:

- Toen de oer-god Grynnhaend ten einde kwam door zichzelf van binnenuit op te eten, ontstonden er uit de resten van zijn lijk niet alleen de vier Goden Selenia, Irius, Beylissia en Aurin, maar ook een vijfde. Deze tot op heden onbekende God beheerst 'Krachten der Verandering'. Er is geen naam bekend, de schrijvers van het boek gebruiken alleen de term 'De Vijfde'.

- De Goden groeien in hun krachten. Gecombineerd weten ze de Ancients te creeëren, wezens van puur licht, energie en Goddelijke essentie. Deze wezens kunnen de wereld om hen heen manipuleren, maar niet op het niveau van de Goden. Het zijn nieuwsgierige wezens die op een nieuwe manier naar de wereld kijken.

- De Ancients krijgen van de Goden opdracht tot het bouwen van grote constructies voor onbekende doelen. Er worden kleinere, harige wezens uit de wereld gebruikt om te helpen met deze projecten. Wezens die zichzelf later namen als 'Elf', 'Orc' en 'Dwerg' zullen geven.

- Na het voltooien van een bijzonder groot bouwwerk vinden enkele rampen plaats: Een bovennatuurlijke storm bedekt lange tijd de wereld. De Goden zijn nergens te bekennen. En de Ancients worden plotseling ziek en sterven in korte tijd bijna helemaal uit.

- Pas als de storm eindigt na meerdere maanden, keren de Goden terug naar de wereld. De Vijfde wordt gestraft voor een onbekende reden, een vloek wordt uitgesproken waardoor de Ware Naam van deze God nooit meer genoemd kan worden. De Vijfde wordt verbannen naar de zee, om daar vergeten te worden en opgeslokt door de leegte in het centrum van de wereld.

- De Goden trekken zich lange tijd fysiek terug uit de wereld uit schaamte, frustratie, of om het verlies van de Ancients te verwerken. Ze laten de wereld niet onbeschermd achter, maar creëren levensvormen die in hun plaats over de wereld moeten waken, opgebouwd uit de gecombineerde essentie van twee Goden. Deze wezens worden Curators genoemd. Zij blijken echter na enkele eeuwen hun eigen plannen te ontwikkelen, wat soms leidt tot chaos en ellende voor de steeds verder ontwikkelende rassen op de wereld. Soms worden de Curators aanbeden als goden, soms mengen ze zich in oorlogen tussen de primitieve volkeren. Niemand kan het eens worden over de vraag of ze een vloek of een zegen voor de wereld zijn.

  • Memmoroth - Beylissia en Selenia. Oneindig leven, oneindige honger, oneindige potentie voor groei, wedergeboorte en evolutie.
  • The Plague That Lives - Aurin en Beylissia. Genadeloze gerechtigheid. "De Dood Met Vleugels"
  • Aphyx - Beylissia en Irius - Hebberig voor kennis, een ongeziene en vormloze parasiet, verspreid over de wereld.
  • Rune - Selenia en Aurin - Onverslaanbare strijder, goddelijk scherp bewustzijn, ultiem Zen.
  • Wayaxarath [vernietigd] - Selenia en Irius - Levend licht. Kwam ten einde toen het zichzelf onbedoeld doofde.
  • Vorturian [vernietigd] - Irius en Aurin - Strijder van de dood, de allereerste vampier (zo'n 600 jaar geleden gedood door Elves in de belegering van Vorturian's kasteel Silverglass Keep)

Memmoroth is recent opgedoken in een nieuwe wedergeboorte-vorm in de riolen van Termia. De locatie van de overige nog levende Curators is niet bekend.